Aquest web utilitza galetes pròpies i de tercers per optimitzar i adaptar-se a la vostra navegació i preferències, entre altres tasques. Si continueu navegant entendrem que accepteu la nostra Política de privadesa.

D'acord Més informació
n° visites: 73375   |    |  Avís legal


C/ Borrell, 3 int. local14
08172 St Cugat del Vallès
Tel. 93.589.63.84
info@reeduca.org














 



Diagnòstic

És de gran importància la detecció de les dificultats d’aprenentatge, de la conducta o de la parla, per tal d’intervenir en el nen i el seu entorn el més aviat possible, evitant una major repercussió del problema en els diferents àmbits del nen (escolar, familiar, social i personal). La detecció i la intervenció precoç en el nen facilita una evolució més acord amb el seu propi procés maduratiu i un millor pronòstic en el tractament.

Detecció precoç:

A nivell de preescolar es poden detectar signes d'alerta, si en alguna d’aquestes àrees hi ha dificultat:

· Inici aprenentatge de la lectura i escriptura
· Aprenentatges bàsics: colors, numeració, lletres,
cançons
· Motricitat fina: pregrafisme, grafisme
· Nivells d'atenció i memòria
· Funcionament visoespacial
· Llenguatge oral
· Actitud i motivació pels aprenentatges escolars
 
Davant d’un problema de baix rendiment acadèmic o de dificultats escolars, és aconsellable realitzar una valoració diagnòstica per descartar possibles trastorns específics d’aprenentatge com:

· Dislèxia – Trastorn específic del llenguatge escrit
· Discalcúlia – Trastorn del càlcul
· TDA-H – Trastorn d’Atenció amb/sense
Hiperactivitat
· TEL – Trastorn Específic del Llenguatge
· TANV – Trastorn de l’Aprenentatge No Verbal



El procés diagnòstic consta de:

- 1ª visita amb la família: acolliment del cas /
història clínica
- Sessions d’avaluació diagnòstica
- Visita de devolució dels resultats obtinguts
/orientació terapèutica


Dislèxia


La dislèxia és una dificultat específica d’aprenentatge, significativa i persistent en la forma escrita del llenguatge, que és independent de qualsevol causa intel•lectual, cultural o emocional. Es caracteritza principalment per una dificultat en l’automatització del procés lector, donant com a resultat, una baixa fluïdesa lectora. Acostumen a presentar-se dificultats en la integració de l’ortografia i en ocasions també, del càlcul.

Característiques de la Dislèxia
La dificultat principal està en la integració /
automatització
:

· Lectura: alteració significativa (lentitud/errors)
· Correspondència grafema-fonema (lletra-so)
· Ortografia
· Càlcul (numeració, agilitat en el càlcul mental)
· Seqüències verbals automàtiques (taules de
multiplicar, dies de la setmana, mesos de l’any,...)


TDA-H
Trastorn per Dèficit d'Atenció amb o sense Hiperactivitat

Símptomes principals:

Dèficit d'atenció i concentració: distracció, dificultat per centrar i sostenir l'atenció. Tendència a oblidar objectes. Dificultats d'organització.

Hiperactivitat: moviment en excés o inapropiat, dificultat per restar quiet o callat.

Impulsivitat: precipitació al donar una resposta, dificultat per respectar els torns, tendència a interrompre converses o activitats.

Dificultats associades:

▪ Dificultats específiques d'aprenentatge: lecto-escriptura i càlcul.
▪ Dificultats acadèmiques.
▪ Dificultats d'adaptació social i escolar.
▪ Problemes de conducta.
▪ Dificultats psicomotrius.
▪ Dificultats emocionals.

 


Alteració de la parla i del llenguatge

Signes d’alerta:

▪ Si li ha costat parlar i encara no ho fa amb normalitat
▪ Errors en la parla:
- Fonètics/fonològics: omissió i/o confusió de sons (fonemes), alteració de l’estructura de la paraula
- Morfosintàctics: alteració de l’estructura de frase
▪ Vocabulari pobre o amb dificultat per trobar les paraules
▪ Dificultat en la recepció i comprensió del llenguatge
▪ Ús reduït del llenguatge, poc interès en la comunicació
▪ Quequeja al parlar

Diagnòstic:

Alteració de la parla:

▪ Dislàlia: quan el nen/a no produeix sons determinats de la parla o els fa de forma incorrecta.
▪ Retard de la parla.
▪ Disfluència de la parla (tartamudesa).

Alteració del llenguatge:

▪ Retard simple del llenguatge.
▪ Trastorn del desenvolupament del llenguatge.


 


Dificultats emocionals i conductuals


Sovint de forma associada als trastorns d'aprenentatge es donen manifestacions emocionals com:

· Baixa autoestima, inseguretat
· Ansietat (pors en relació a l'escola, companys)
· Baixa tolerància a la frustració, irritabilitat
· Manca d'habilitats socials
· Dificultat en la regulació de la conducta (control dels impulsos/emocions)

A Reeduca oferim un espai terapèutic per tractar de forma integrada, tant les dificultats d'aprenentatge com els aspectes emocionals.